Home » Investeren in de toekomst » Beleggen in bedrijven die je echt kent
Investeren

Beleggen in bedrijven die je echt kent

Foto: Shutterstock

Zoek beleggingen waarbij de kans op waardestijging groot is. Een voorbeeld is value beleggen: beleggen zoals beleggen is bedoeld.

Najib Nakad

Beleggingsspecialist

Het uitgangspunt is eenvoudig. Je zoekt beleggingen die op het moment van aankoop ondergewaardeerd zijn ten opzichte van hun reële waarde. Uit de analyse blijkt dat de kans op waardestijging groot is. Value beleggen: beleggen zoals beleggen is bedoeld.

Warren Buffett is een van de rijkste mensen op aarde. Zijn vermogen wordt geschat op ruim 70 miljard dollar. Een kapitaal dat hij vooral vergaarde door value beleggen tot kunst te verheffen. Najib Nakad, belegging specialist, weet veel van beleggen. Hij heeft zich gespecialiseerd op het gebied van value beleggen. “Toen Buffett Economie studeerde, kreeg hij les van Benjamin Graham. Deze Amerikaanse econoom wordt gezien als de “vader” van het value beleggen.

Hij was voorstander van investeren op basis van onderzoek en analyse. Veel beleggers richten zich vooral op trends en verwachtingen. Volgens Graham was het belangrijk om naar het verleden, het heden en de toekomst van individuele bedrijven te kijken.”

Principe is eenvoudig

Dat laatste is ook volgens Najib Nakad belangrijk bij value beleggen. “Het principe is eenvoudig. Bij deze vorm van beleggen zoek je naar aandelen van bedrijven die vaak tijdelijke problemen hebben. Ze hebben meestal een prima marktpositie en een goed cashflowprofiel, niet al te veel schuld en een keurig dividend.

Gemiddeld genomen heeft een value portefeuille een bovengemiddeld dividendrendement en een ondergemiddelde waardering. Een bedrijf zoals Facebook past daar niet in. Daar bestaat de waardering vooral uit contant gemaakte verwachtingen. Je betaalt veel op basis van verwachtingen voor de toekomst.”

Waar gaat value beleggen van uit?

“In zijn algemeenheid kennen we twee verschillende beleggingsstijlen. De eerste is “top down”. Voorbeeld? Trump is president van de VS, dus ik denk dat de dollar sterker zal worden ten opzichte van de euro en andere valuta’s. Dat is goed voor exporteurs naar de VS; uit die sector wil ik in de beste bedrijven beleggen.

Met name valutakoersen vinden wij redelijk onvoorspelbaar.

Op basis daarvan bouw ik mijn portefeuille op. Het probleem daarbij is dat als die dollar niet sterker wordt, het beoogde rendement er ook nooit komt. Met name valutakoersen vinden wij redelijk onvoorspelbaar. Een value belegger gaat uit van “bottom up”. Je start op individueel bedrijfsniveau.”

Hoe beoordeel je of een bedrijf een goede belegging is?

“Het aandeel moet op enig moment ondergewaardeerd zijn. De nauwkeurige analyse vindt plaats op basis van diverse factoren. We kijken allereerst naar de balans; daar mag niet al te veel schuld op staan. Je kiest bedrijven met een behoorlijk langjarig trackrecord en met een goede, vrije kasstroom.

Je moet bedrijven ook echt leren kennen. Daarom kiezen value beleggers vaak voor de wat kleinere bedrijven. Wij praten bijvoorbeeld ook regelmatig met het management van bedrijven waar we in beleggen of die we volgen. Bij wat kleinere bedrijven is het sowieso mogelijk om aan tafel te komen; bij de grote bedrijven lukt dat ook, maar is het wel een stuk lastiger.”

Zijn er nadelen?

“De koersperformance van value portefeuilles is minder bij een systeemcrisis, zoals in 2008. Deze vorm van beleggen heeft het dan lastig. Dat komt vooral omdat aandelen van kleinere bedrijven moeilijker verhandelbaar zijn. En dat maakt ze kwetsbaarder in een neergaande markt.

Op het moment dat liquiditeit wegvalt, worden deze koersen harder geraakt. Dat zegt overigens niets over de onderliggende performance. De voordelen wegen wat mij betreft ruimschoots op tegen de nadelen.”

Is de value belegger vooral geïnteresseerd in minder prominente bedrijven?

“Precies. Value beleggen betekent ook contrair durven zijn. Het kan langer duren voordat een belegging het beoogde rendement oplevert. Tussentijds kan de waarde van een dergelijke belegging ook grotere koersuitslagen vertonen.

Misschien is de belangrijkste reden waarom beleggers ondergewaardeerde bedrijven links laten liggen de psychologische. In een crisis is de koers en niet de rationele analyse voor velen de waarheid. Als anderen verkopen, volgen ze. Value beleggers speuren naar echte onderwaardering. Dat dit werkt, bewijzen de rendementen.”

Next article