Home » Earth Hour » Hoe zakelijke mobiliteit bij kan dragen aan mens, milieu én bedrijf
Sponsored

Zakelijke mobiliteit is veel meer dan slechts de route van werknemer naar werkgever. Onderwerpen als duurzaamheid, vitaliteit van medewerkers, kostenbesparing en goed werkgeverschap komen samen in een sterk mobiliteitsbeleid. Hoe? NS wijst de weg richting verantwoord zakelijk reizen.

De zakelijke markt is veel in beweging. ‘Het nieuwe werken’ zet werkgevers voor nieuwe uitdagingen op het vlak van veranderend reis- en werkgedrag. Ook de registratieplicht van de CO2-uitstoot van medewerkers per 1 januari 2024 geeft stof tot nadenken. Nu mobiliteit op maatschappelijk vlak steeds meer verschillende pijlers treft: hoe kan (zakelijke) mobiliteit bijdragen aan mens, milieu én bedrijf? 

Vooruitkijken 

Met al deze ontwikkelingen wordt het bewustzijn rondom de eigen CO2-footprint van mobiliteit steeds groter – bij zowel werknemer als werkgever. Dat ziet ook Ivo Steffens, Directeur Commercie bij NS: “Vroeger was mobiliteit een ‘sluitpostje’ in de arbeidsvoorwaarden. Tegenwoordig wordt er juist meer en meer gekeken naar het ‘omdenken’ van mobiliteitsbeleid: hoe kan het beleid vóór een bedrijf werken, in plaats van regeltjes die simpelweg toegepast moeten worden?”  

In andere woorden: hoe stelt een mobiliteitsbeleid medewerkers in staat om op een fijne manier flexibel te werken, en hoe draagt het bij aan duurzaamheid én vitaliteit van werknemers? Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan een stimulering, waarbij een reisvergoeding voor de fiets hoger ligt dan voor reizen met de auto. Steffens: “Dat is een voorbeeld van hoe werkgevers niet traditioneel beleid copy-pasten, maar juist vooruitkijken om vitaliteit, duurzaamheid en kostenbesparing bij elkaar te brengen in een positief onderdeel van de arbeidsvoorwaarden.” 

Door te kiezen voor de trein in plaats van de auto of het vliegtuig kan elke Nederlander gemiddeld 1,5 ton CO2 per jaar besparen! Dan realiseer je je wat een ontzettend belangrijke plek de trein heeft

Verandertraject 

De realiteit is dat beleid aanpassen en het veranderen van gedrag, dat daarmee gepaard gaat, tijd kost. Ook de weg richting de klimaatdoelstellingen van 2030 met nieuwe wet- en regelgeving, zoals de registratieplicht van CO2-uitstoot, brengt veel veranderingen met zich mee. Uit cijfers van MVO Nederland bleek jaren geleden al dat de manier waarop medewerkers reizen tot 65 procent van de CO2-uitstoot van organisaties kan veroorzaken. Kortom: er valt veel te verbeteren. “In dat verandertraject heeft NS laten zien een partner te zijn bij meer dan een half miljoen werknemers die reizen met een NS-Business Card”, benadrukt Steffens. “Naast het bieden van de NS-Business Cards hebben we bij werkgevers vooral een adviserende rol om een verandering in reizen voor bedrijven en medewerkers mogelijk te maken.” 

Steffens heeft daarbij een tekenend voorbeeld van waarom juist de NS een rol kan spelen in het verandertraject: “ Door te kiezen voor de trein in plaats van de auto of het vliegtuig kan elke Nederlander gemiddeld 1,5 ton CO2 per jaar besparen! Dan realiseer je je wat een ontzettend belangrijke plek de trein heeft in deze mobiliteitsopgave en de kans die we hebben als werkgevers en werknemers door anders naar mobiliteit te kijken. Een die ook nog eens duurzaam is.”  

Om reizigers voldoende keuze en gemak te bieden, werkt NS – naast uiteraard treinvervoer – met verschillende oplossingen: producten als de NS-Business Card, het mobiliteitsplatform NS Go om een hybride beleid te stroomlijnen, elektrische Check-deelscooters, Greenwheels, taxi’s, Hely deelvervoer en hubs, P+R-locaties, en maatwerkoplossingen per bedrijf.  

Trots 

‘Vooruitkijken’ komt daarbij steeds naar voren als het sleutelwoord voor een verantwoord zakelijk mobiliteitsbeleid. Vooral omdat er veel winst te behalen valt – letterlijk en figuurlijk – op het vlak van goed werkgeverschap, duurzaamheid, vitaliteit van medewerkers én dus kostenbesparing. Dat zijn essentiële thema’s die verder gaan dan de muren van het eigen bedrijf – ook voor de NS: “We hebben in ons land heel vooruitstrevende bedrijven die op een andere manier zoeken naar oplossingen.

Werkgevers die op een progressieve manier kijken naar mobiliteit en verantwoordelijkheid nemen. En daarmee veel verder gaan dan slechts (het afnemen van) bijvoorbeeld een leasecontract. Daar ben ik best trots op. Niet alleen als ‘NS-man,’ maar ook als Nederlander om samen bij te dragen aan onze CO2-doelstellingen richting 2030.” 

Ivo Steffens

Directeur Commercie
NS

Next article