Home » Future of Work » Hybride werken geen doel op zich, maar weg naar duurzame toekomst
Sponsored

Flexibel werken. Hybride werkplekken. Remote werken. Voor ons werk zijn we niet alleen meer aan kantoor gebonden. Door Covid kwam alles in een stroomversnelling. Maar hoe nu verder? CEO Remmelt van der Woude van CTOUCH legt uit waarom de werkplek van de toekomst een enorme sociale, strategische én duurzame kans is. 

Toen het land werd opgeschud door het coronavirus moesten we ineens allemaal thuiswerken. Waar het bedrijfsleven al langer tegenaan hikte, werd snel allemaal mogelijk. Thuiswerkplekken werden ingericht, laptops uitgedeeld en er werd volop vergaderd via Teams. Mooie ontwikkelingen, maar zeker niet het eindstation. “We laten het allemaal maar een beetje in het midden”, signaleert ook Remmelt van der Woude. Zijn bedrijf CTOUCH
ondersteunt organisaties bij interactief samenwerken, maar ziet dat dit vaak nog door efficiëntie en noodzaak gedreven wordt. “Terwijl het zoveel kansen biedt op het gebied van duurzaamheid, sociale interactie en productiviteit.”  

Organisaties zullen dan wel duidelijke keuzes moeten durven maken. “Anders blijf je doen wat je eerst deed, maar dan op een andere locatie. Toekomstbestendig werken gaat verder dan iedereen een laptop geven. Je moet de technologie aanbieden, maar ook de spelregels voor het gebruik ervan opstellen. Want hoe borg je de veiligheid en privacy van mensen die online samenkomen? Hoe zorg je dat iedereen – fysiek, maar ook online – dezelfde inspraak heeft? Hoe zorg je dat medewerkers betrokken en productief blijven en goede sociale interactie hebben? Daar zal je in moeten regisseren. Dat vraagt om een andere aanpak. Je wilt mensen tenslotte op zo’n manier laten landen en samenbrengen dat er gelijkheid ontstaat en iedereen dezelfde kansen krijgt.”  


Middelen ertussen? Communicatie onpersoonlijker

Terwijl dat juist de uitdaging is. “Overal waar je middelen tussen plakt, wordt de communicatie onpersoonlijker. Daardoor is er minder sociale interactie, betrokkenheid, normbesef en cohesie, maar bijvoorbeeld ook minder innovatie en samenhang. Volgens onderzoek van Leeman verkiest 72 procent van de mensen het kantoor boven thuiswerken als het gaat om samenwerken en creativiteit. Als het gaat om informele sociale interactie is dit zelfs 86 procent. Als je de interactie vergroot, dan vergroot je de betrokkenheid van alle medewerkers, ook van diegenen die remote zijn aangehaakt. En dat levert kansen op. Je kunt in middelen blijven hangen of het als strategie op zich zien. Wij zien hybride werken niet als doel op zich, maar dé weg om toekomstbestendig te gaan werken.”   

Gesteund door ook nog eens de inzichten van de Workplace Vitality Hub (opgericht door o.a. TNO, imec, Ahrend, TU Eindhoven en CTOUCH) en partner Smart Workplace ziet hij ook de duurzame kansen. “CO2 reductie, net zero, klimaatakkoord… het zit er toch allemaal aan te komen, dus waarom niet omarmen? Zo kan hybride werken dé kans zijn om aan duurzame doelen te werken. Door bijvoorbeeld mensen niet eerst naar kantoor te laten komen, maar direct naar klanten en daardoor de footprint te verlagen. Maar ook om je bedrijf duurzaam te laten zijn door het toekomstbestendig te maken. Vooral de jongere generatie wil ergens werken zodat ze het verschil kunnen maken voor de wereld.”    

Andere beleving door faciliteren interactie 

Dus pakt de duurzame pionier in toekomstbestendig werken het nadrukkelijk anders aan. “Wij faciliteren de samenwerking en sociale interactie bij hybride werken door mensen het gevoel te geven alsof ze in dezelfde ruimte zitten (of staan!). Waarom? Omdat er simpelweg niks beters werkt dan mensen bij elkaar in één ruimte zetten. Werken is ook een sociaal iets en mensen hechten toch waarde aan ergens bij horen. Dus kun je daar maar beter bij aansluiten. Zo is er een groot verschil tussen het kleine vierkantje in Teams of een groot presentatiescherm aan de muur. Of je nu iemand voor de helft zittend ziet of iemand die volledig in beeld over een podium loopt en jou toespreekt: dat geeft een heel andere beleving. Sociale interactie is en blijft behoefte (en motivator) nummer één, zeker in de toekomst.” 

Remmelt van der Woude

CEO CTOUCH

Next article