Home » Human resources » De ware ambassadeurs van een bedrijf
Leiderschap

De ware ambassadeurs van een bedrijf

Portretfoto Ben Tiggelaar
Portretfoto Ben Tiggelaar
Foto: © Elisabeth Ismail

Goed leiderschap en een hoge engagementscore gaan hand in hand. Een leiderschapsstijl die mensen en hun werkplezier centraal stelt is de voorwaarde voor engagement bij de werknemer.

Engagement is de emotionele betrokkenheid die mensen bij hun werk ervaren en heeft een sterke invloed op een aantal belangrijke zaken zoals productiviteit, winst en verzuim, maar ook werkplezier, productiviteit en betrokkenheid. Ben Tiggelaar is leiderschapsexpert, gedragswetenschapper en publicist: “Dat zijn factoren waar je als organisatie of bedrijf een positieve draai aan wil geven, en de grootste impact op die engagement heeft de direct leidinggevende. Goed leiderschap is daarom heel erg belangrijk.”

Goed leiderschap

Bij leiderschap ligt de focus allereerst op het behalen van de doelen van de organisatie waar iemand werkt. Maar leiderschap heeft ook een maatschappelijke functie, een aspect dat Tiggelaar benadrukt: “Je kan natuurlijk wel alle targets halen, maar als je dat doet ten koste van het welbevinden van je medewerkers dan heeft dat negatieve gevolgen voor iemands werkplezier en betrokkenheid. De organisatiedoelen zijn dus heel belangrijk, maar zijn niet de enige ambities waar je rekening mee moet houden.”

Portret Ben Tiggelaar

Als mensen echt met plezier ergens werken zullen ze als ambassadeurs van dat bedrijf optreden

Ben Tiggelaar, Leiderschapsexpert, Gedragswetenschapper en Publicist

De crux is echter dat bijna iedereen die leiding geeft in Nederland op die plek is gekomen omdat hij of zij inhoudelijk uitblonk. Tiggelaar: “Dat is hoe het werkt in de meeste bedrijven. Je komt alleen maar vooruit in je loopbaan door de stap te maken naar leidinggeven. Logisch dat veel mensen dat willen. De beste journalist wordt redactiechef en de betere advocaat schopt het vaak tot partner, maar dat wil niet zeggen dat diegene de meest geschikte kandidaat is voor het managen van mensen. Dat is een weeffout in het bedrijfsleven en ik vrees dat dit niet zo snel gaat veranderen. Daarom is het heel belangrijk om leidinggevenden juist te trainen in het menselijke aspect van leidinggeven, waarbij het draait om zaken als engagement.”

De werknemer als ambassadeur

Als het engagement bij werknemers sterker is, dan zullen ze vaker optreden als ambassadeurs van een organisatie. En dat is exact hetgeen wat bedrijven zouden moeten nastreven meent Tiggelaar: “Als mensen echt met plezier ergens werken zullen ze als ambassadeurs van dat bedrijf optreden: ze zullen het bedrijf altijd en overal promoten.

Dat is belangrijk, want nieuwe werknemers vinden bedrijven in veel gevallen via de eigen werknemers. En logisch: des te groter de organisatie is, des te meer werknemers, des te meer potentiële ambassadeurs, en dus des te belangrijker het engagement is. Je wilt dat je medewerkers een visitekaartje zijn van het bedrijf en op alle plekken waar zij komen een positief effect hebben: bij klanten, bij potentiele medewerkers en ook bij andere stakeholders.”

Echter, dat effect kan ook de andere kant op werken. Tiggelaar: “Als mensen echt ontevreden zijn over hun werkgever zullen ze geen kans onbenut laten om de organisatie  zwart te maken in het privédomein. Dan kunnen de marketing en hr-afdeling heel hard hun best om de diensten, producten en vacatures aan de man te brengen, maar zullen de werknemers dat effect voor een belangrijk deel teniet doen. Medewerkers van een bedrijf zijn heel geloofwaardig in de ogen van anderen en daarnaast reist negatief nieuws altijd sneller dan goed nieuws.”

Als het engagement bij werknemers van een organisatie ver te zoeken is zullen werknemers het bedrijf vanuit binnenuit ondermijnen en dat is wat je als organisatie te allen tijde moet vermijden. Tiggelaar: “Heel vervelend, maar fraude, verzuim en het zwart maken van de werkgever, hebben er vaak mee te maken dat medewerkers het gevoel hebben wel te investeren, maar er niets voor terug te zien. Als werkgever moet je je dit realiseren en in actie komen.”  

Next article