Skip to main content
Home » Mobiliteit » Om deze redenen is elektrisch vervoer onmisbaar
Elektrisch vervoer

Om deze redenen is elektrisch vervoer onmisbaar

Elektrisch transport is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijkse straatbeeld. Want niet alleen auto’s, maar ook scooters, bussen en trucks zijn steeds vaker voorzien van een accu in plaats van een tankdop.

Algemeen directeur Michel van Lindert en Public Affairs en Communicatiemanager Jochem Beunderman van branchevereniging DOET (Dutch Organisation for Electric Transport) vertellen over de laatste ontwikkelingen en de huidige stand van zaken.

Duurzaam toeren

Uit recent onderzoek blijkt dat scooterrijders steeds vaker kiezen voor een elektrisch model. Dat komt onder andere doordat steeds meer steden een milieuzone voor scooters introduceren. Daarnaast is er een algeheel verbod op 25 km. benzine scooters in de maak.

De e-scooter is iets duurder in aanschaf, maar daar staat tegenover dat de onderhoudskosten lager zijn. Verschillende elektrische scooters zijn tegenwoordig dubbel duurzaam omdat ze gemaakt worden van recyclebare materialen. De laadinfrastructuur voor de e-scooter en andere kleine elektrische voertuigen zoals e-bikes – en in de toekomst elektrische steps – is volop in ontwikkeling.

Uniek laadpalen protocol

Zo’n 10 jaar geleden dacht men nog dat een elektrische auto slechts een ‘hype’ was. Inmiddels weet iedereen inmiddels beter en stijgt het aantal elektrische auto’s jaarlijks fors. Vanzelfsprekend groeit de laadinfrastructuur mee. Niet alleen met steeds meer laadpalen in steden en dorpen, maar ook met snelle oplaadstations langs de snelweg. Nederland heeft een uniek ‘roaming’ protocol voor laadpalen (OCPI) ontwikkeld.

Dat betekent dat er met één pasje overal (in Nederland) opgeladen kan worden. Landen om ons heen zijn nog niet zover, daar zijn er vaak meerdere passen per land nodig om te kunnen laden. OCPI wordt in Europa en Noord-Amerika steeds vaker als standaard gebruikt. Veel partijen zien dit als hét protocol om (internationale) roaming mogelijk te maken. Daarmee draagt OCPI ook bij aan de positie van Nederland als koploper in elektrisch vervoer. Uiteindelijk zal er een systeem komen waarbij de automobilist met één of twee pasjes overal in Europa de accu kan opladen.

Goederentransport

Elektrische trucks zijn er nog niet veel. De truckwereld heeft lange tijd afgewacht hoe het elektrisch rijden zich zou ontwikkelen ten opzichte van rijden op biogas, biodiesel of waterstof. Nu komt het – zeker bij distributie in de grote steden – goed op gang. Bedrijven die relatief korte afstanden afleggen – bijvoorbeeld een verhuisbedrijf of leverancier van boodschappen, kiezen vaker voor elektrisch rijden.

Nederland als koploper

De elektrische bus zien we voornamelijk in steden. Voorheen speelde het maximumgewicht (aantal passagiers en accu’s) een grote rol. Door innovatieve technieken is dat verleden tijd, want de metalen opbouw kan vervangen worden door een veel lichter alternatief. Ook in deze ontwikkeling loopt Nederland voorop.

Elektrisch rijden ging in de basis over het terugdringen van de CO2-uitstoot. Daarnaast is een ander groot voordeel van elektrisch rijden dat het prettiger is voor het leefklimaat. Zo maken elektrische voertuigen amper geluid en is er vrijwel geen fijnstof uitstoot meer.

Next article