Home » Mobiliteit » Men hoeft het elektrische wiel niet zelf uit te vinden, maar enkel te ervaren
Electrisch rijden

Men hoeft het elektrische wiel niet zelf uit te vinden, maar enkel te ervaren

Er is in de afgelopen tien jaar aanzienlijk veel veranderd op het gebied van elektrisch rijden. Waren er destijds slechts een handjevol laadpalen en nog minder volledige elektrische auto’s, zijn dat er anno 2021 respectievelijk zo’n 75.000 publieke en semi-publieke laadpalen, bijna 2.400 snellaadpunten en 192.000 volledig elektrische auto’s aangevuld met 120.000 plug-in Hybrids. Een indrukwekkende toename voor een relatief klein land.  

De toekomst is nu

De veranderingen op het gebied van elektrisch rijden zijn duizelingwekkend en de daarbij behorende technologische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Vaak is dit amper te volgen voor het grote publiek. Gelukkig zijn er verschillende partijen waaronder de Vereniging van Elektrische Rijders (VER) die belangeloos het grote publiek (juist) informeren en hun bekend te maken met veel van deze ontwikkelingen. Zo tracht men rust en draagvlak te creëren voor dat deel van de Energietransitie dat luistert naar de naam; Elektrificatie.

Om dat gedachtegoed kracht bij te zetten adopteerde de VER “De Nationale EV Helpdesk”. De EV Helpdesk is het EV info-en antwoordplatform voor iedereen. De Helpdesk is te vinden op websites zoals die van Nederland Elektrisch, EV Kenniscentrum en natuurlijk op de site van de VER zelf.

Op zowel de website als de Facebookgroep  van de VER vind je, hoe jij jouw rol binnen de elektrificatie handen en voeten kan geven. Dit kan alleen ondersteunend zijn of actief als vrijwilliger of als ambassadeur. 

Één van mijn eigen bijdrages is De EV App, ook beschikbaar als webversie.

De EV App is een handige Info-App waar je op één plaats de belangrijkste ontwikkelingen en juiste adviezen kan vinden met betrekking tot EV. De App is belangeloos opgezet, gratis en heeft inmiddels meer dan 10.000 gebruikers.

In het prille begin van  elektrisch rijden waren er amper laadpalen en was de gemiddelde actieradius vaak zo’n 120 km met wind mee en bergafwaarts daarmee was bijna elke rit een uitdaging. Tegenwoordig hoef je je, zeker in Nederland, over actieradius en het opladen, niet meer druk te maken. Zelfs nieuwe EV rijders gaan met gerust hart elektrisch op vakantie en zo wordt elektrificatie langzaam een feit, maar er is nog een lange weg te gaan.

Bron: https://www.rvo.nl/

Next article