Nederland staat voor grote transities en opgaven als het gaat om bestaanszekerheid, koopkracht & kostenbesparing en het klimaat. Er wordt gestreefd naar een groene, circulaire economie, om de aarde en samenleving op een goede manier door te geven aan volgende generaties. Een cruciale transitie voor de leveringszekerheid van grondstoffen en om het concurrentievermogen op peil te houden. Daar is het bedrijfsleven heel hard bij nodig; ondernemers zijn de drijvende kracht achter innovatie en investeringen zorgen voor nieuwe (groene) bedrijvigheid en de banen van de toekomst. Cruciaal daarbij is dat de overheid de juiste condities creëert en een heldere, toekomstbestendige koers uitzet.
Toenemende vraag
Uit onderzoek blijkt dat de vraag naar verantwoorde alternatieven ook vanuit de consument toeneemt. De meeste consumenten vinden duurzaam online winkelen belangrijk (66 procent), maar ze weten niet altijd hoe ze dat moeten doen[1]. E-commercespelers hebben daarmee een taak in het begeleiden en voorlichten van consumenten, bijvoorbeeld over het voorkomen van onnodige retouren of over de CO2-impact van bezorgopties. Er moet verantwoordelijkheid worden genomen, doelen worden gesteld en oplossingen komen waar de hele e-commercesector van kan profiteren. Samenwerken als nooit tevoren is het credo om voorbereid te zijn op alle wetten en regels die volgen, en klaar te zijn voor de consument van de toekomst.
Aan de hand van de Shop Responsible-missie wordt er beweging gebracht naar een betrouwbare, veiligere, duurzamere en innovatievere sector op gang en wordt er bepaald wat vandaag nodig is om daar te komen. Hoewel de sector al duurzamer is dan vaak wordt gedacht, wordt er hard gewerkt aan het nog verder verduurzamen van de keten. Dat is een samenwerking tussen ondernemers, ketenpartijen en beleidsmakers. Door het delen van kennis en ervaringen, wordt er gesorteerd op aankomend wetgeving, innovaties en technologische ontwikkelingen en wordt er gewerkt naar een uniforme standaard voor de hele sector als antwoord op de vraag: wat is duurzame e-commerce? Dat betekent onder andere het ontwikkelen van een onderbouwde duurzaamheidsstrategie, herbruikbare verpakkingen, verminderen van retouren, een circulaire economie en een groter duurzamer productaanbod.
Wet- en regelgeving
Komende jaren volgt er veel Europese wet- en regelgeving. Brussel moet de sector helpen om via regelgeving een internationaal level playing field voor duurzaamheid te creëren, en bedrijven in toenemende mate te stimuleren om concrete en transparante stappen te zetten. Nieuwe circulaire proposities en businessmodellen effenen de weg naar het behalen van de wettelijke doelen omtrent circulariteit. De e-commercesector kijkt daar niet voor weg, maar pakt door op deze beweging. Tijd om op de troepen vooruit te lopen en nu al in te zetten op de consument van de toekomst. Doe je mee?
[1] Bron: Thuiswinkel Duurzaamheids Monitor
Meer informatie
Voor meer informatie, ga naar www.thuiswinkel.org