Home » Future of Work » Smart wearable monitort afstand voor 1,5-meter maatschappij
Sponsored

Anderhalve meter afstand houden in de werkomgeving is een belangrijke pilaar van de weer opstartende economie. Maar hoe zorg je dat medewerkers zich hier ook aan houden? Bestaande technologie in een nieuw jasje steken kan helpen, stelt Gerke Henkes, Director of Operations & Finance bij technologiebedrijf Nazza.

Gerke Henkes

Gerke Henkes

Director of Operations & Finance Nazza

Nu kantoren en andere werkplekken langzaamaan weer opengaan, ligt het risico op de loer dat werknemers onbewust het virus meenemen vanuit hun privéomgeving en collega’s kunnen besmetten. Vrijwel ieder bedrijf heeft protocollen ontwikkeld om de risico’s te minimaliseren.

Een belangrijke vraag hierbij is hoe je medewerkers afstand laat houden zonder dat zij hier voortdurend bewust mee bezig hoeven zijn? Henkes ziet het antwoord in een gps-apparaatje dat iemand bij zich draagt en dat voortdurend middels bluetooth meet hoeveel afstand er is tot andere dragers. Wanneer de afstand te klein is, gaan er lichtjes knipperen op het apparaat – van groen naar rood – en klinkt er mits ingeschakeld een alarmsignaal.

“Daarom is het belangrijk om het zichtbaar te dragen, bijvoorbeeld als een ID-kaarthouder om je nek, zodat je direct visuele feedback krijgt als de minimale afstand wordt overschreden”, illustreert de directeur. “Dat geeft mensen rust en bewegingsvrijheid, zodat ze zich beter op hun werk kunnen richten.”

Maximale capaciteit

Een belangrijk aspect van het systeem is ook dat interacties tussen verschillende medewerkers worden vastgelegd. Door bewegingsstromen in beeld te brengen, kunnen bedrijven bijvoorbeeld zien welke hotspots er zijn, waar het te druk is en waar juist ruimte over is. Wat grip geeft bij opschaling, stelt Henkes.

Veel bedrijven starten volgens hem met een klein deel van het personeel. Zo’n twintig procent blijkt gangbaar. Door te monitoren hoe dat verloopt kan er indien nodig ingegrepen worden of verder worden opgeschaald. “Je krijgt snel inzicht in knelpunten en je maximale capaciteit.”

Tegelijkertijd is het mogelijk om na te gaan wie met wie in contact is geweest. Waardoor het mogelijk is om bij een besmetting direct te zien wie mogelijk nog meer risico loopt. Hierdoor kan verdere besmetting worden voorkomen.

Wat het voor Nazza een must maakt om de privacy van gebruikers te waarborgen, erkent Henkes. De data gaat daarom zonder tussenkomst van derden naar de beveiligde server die zijn bedrijf levert, onderstreept hij. Hiernaast kunnen bedrijven zelf ervoor kiezen of zij personen koppelen aan de data (voor het contactonderzoek) of dat mensen anoniem blijven.

Bovendien blijft het bedrijf dat de apparaatjes gebruikt eigenaar van de data. “Wij kunnen gegevens voor ze nakijken en aan ze presenteren in de vorm van een dashboard, maar dat doen we alleen op hun initiatief.”

Vastgoed optimaliseren

Doordat verschillende andere landen hun quarantaineregels al wat eerder versoepeld hebben dan wij, is er ook al enig inzicht in hoe werknemers tegenover dit soort oplossingen staan.

Henkes: “De bereidheid om ze te dragen is er. Mensen zijn veranderd door COVID-19. Gezondheid en veiligheid zijn extra belangrijke onderwerpen geworden.”

Hij heeft er dan ook vertrouwen in dat het systeem ook na het opheffen van de huidige beperkingen zijn toepassing houdt. “We zullen anders blijven werken, met meer behoefte aan inzicht in hoe we ruimtes gebruiken. Op basis van data kan vastgoedbeheer het gebruik van gebouwen optimaliseren.”

Het is overigens geen nieuwe technologie voor Henkes, die zich met Nazza richt op het mogelijk maken van smart mobility-oplossingen met bijvoorbeeld software voor deelfietsplatformen en fleetmanagement van wagenparken.

“De buitenkant is iets slanker dan de kastjes die we doorgaans gebruiken om fietsen en auto’s te tracken, maar ons platform konden we één op één toepassen. Het is als ondernemer een geweldige kans om een nuttige bijdrage te leveren aan de nieuwe realiteit.”

Next article