Skip to main content
Home » Logistiek » ADAPTO: Innovatief 3D shuttle concept voor order picking
E-commerce

ADAPTO: Innovatief 3D shuttle concept voor order picking

Vroeger liepen mensen de hele dag vele kilometers door magazijnstellingen om orders te picken. Dat hoeft niet meer. Dit wordt nu volledig overgenomen door innovatieve shuttles die dit snel en moeiteloos doen. ADAPTO van Vanderlande is de nieuwe werkelijkheid.

avatar

Guy Meisl

Supply Chain Director EMEA, China & Canada

De enorme groei van e-commerce zorgt voor een toenemende vraag naar schaalbare oplossingen. Met ADAPTO kan de opslag eenvoudig worden uitgebreid door toevoeging van extra gangen. Extra shuttles en pickstations kunnen toegevoegd worden om de capaciteit te verhogen. Ondertussen blijft het orderpickproces operationeel.

Een ADAPTO shuttle kan elke locatie bereiken: zowel van boven naar beneden, van links naar rechts als van voor naar achter. Volledig 3D dus. De orders worden gesorteerd en in klantvolgorde aangeleverd bij een pickstation.

Bij uitval van een shuttle neemt een andere shuttle zijn taken over waardoor orders gegarandeerd geleverd worden. ADAPTO is een flexibele, schaalbare en ruimtebesparende oplossing, waarmee je klaar bent voor de toekomst.

Technologische innovatie ondersteunt logistieke dienstverlening e-commerce

Een praktijk voorbeeld wordt geschetst door Guy Meisl, Supply Chain Director EMEA, China en Canada bij Deckers, een bedrijf dat verscheidene merken vertegenwoordigd en distribueert voor schoenen, kleding en accessoires, waaronder Ugg.

Meisl: “Op een drukke dag verzenden we al snel 100.000 units aan onze Europese wholesale, retail partners en e-commerce klanten, dus zonder betrouwbare en nauwkeurig geregeld logistiek proces en een goede logistieke partner als Van der Helm, kunnen wij niet effectief werken. Efficiëntie en flexibiliteit zijn hierbij sleutelwoorden in het proces en multi-order picking met behulp van de Vanderlande ADAPTO is het antwoord.’

Een van de grootste uitdagingen van de mode-industrie is de toename in e-commerce, waarbij de bestellingen kleiner worden maar in aantal bestellingen toeneemt. En het ‘picken’ behoort in veel magazijnen en distributiecentra tot de meest kostbare en arbeidsintensieve processen.

Pickstrategie

Een snelle, uiterst nauwkeurige en kostenefficiënte pickstrategie is daarom cruciaal. Meisl: “Het merk Ugg is erg een seizoengevoelig merk en daardoor hebben we te maken met hele hoge pieken. Voor die pieken deed onze logistieke partner Van der Helm veelal een beroep op uitzendkrachten.

ADAPTO, een multi-order picking systeem bleek voor Van der Helm de oplossing, want hiermee kunnen we gezamenlijk de pieken makkelijk verwerken en besparen we arbeidskosten. Daarnaast zijn we nu veel minder afhankelijk van schaars logistiek personeel en tegelijkertijd kan Deckers meer orders aannemen.”

ADAPTO, een multi-order picking systeem bleek voor ons de oplossing.

Een ander voordeel van het ADAPTO multi-order picking systeem is volgens Meisl de mogelijkheid om goederen te verpakken in de volgorde die de klant wilt. Het systeem maakt het mogelijk om verschillende maten van dezelfde schoenenstijlen in één doos te verzenden.

Bovendien zorgt het geautomatiseerde systeem voor minder fouten in de distributie Meisl: “Dat is wat onze retail en wholesale partners graag willen en met dit systeem kan onze logistieke partner Van der Helm dat realiseren in minder tijd, met minder mensen en minder fouten. Het is ook een stukje verlichting van logistieke processen zodat wij ons kunnen blijven focussen op onze core-business: verkoop.”

Next article