Skip to main content
Home » Mobiliteit » Data als pijler van duurzame mobiliteit
Mobiliteit

Data als pijler van duurzame mobiliteit

Gesponsord door:
Gesponsord door:

Verduurzaming van het wagenpark plaatst fleet managers voor de nodige vragen. Bijvoorbeeld wat de mogelijkheden zijn van elektrificatie. Speciale software brengt deze in kaart.

Bedrijfswagens kunnen een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van mobiliteit. Het met het hoofdkantoor in Canada gevestigde bedrijf Geotab ondersteunt bedrijven hierin, vertelt business development manager Ingo De Schryver. Hoe? 
Ingo De Schryver.

“Voor verduurzaming van het wagenpark een feit is, weegt een fleet manager of ondernemer vaak verschillende factoren af. Of elektrificatie een optie is, hangt van verschillende factoren af. Welke modellen het werk kunnen doen van de huidige vloot. De total cost of ownership van een nieuw voertuig en hoeveel kleiner diens ecologische footprint is. Met onze software, de Electric Vehicle Suitability Assessment (EVSA), kunnen we een aanbeveling op maat realiseren. Die brengt in beeld wat de mogelijkheden en gevolgen van een transitie naar een elektrische vloot zijn.”


Geotab is wereldwijd actief in telematica en fleet management. Met hardware- en software-oplossingen verbindt het bedrijfsvoertuigen met internet. 


Welke rol speelt data?

“Data is onmisbaar bij het verduurzamen van mobiliteit, en bij elektrisch rijden. Je vermijdt giswerk in de transitie naar elektrisch en het werken hiermee. Geotab beschikt over een uniek open platform. Er is – mede dankzij een aantal strategische samenwerkingen en eigen ontwikkeling – veel data over een veelvoud aan (elektrische) voertuigen beschikbaar die kan worden gedeeld.

Het bedrijfsleven moet inspelen op ontwikkelingen zoals de zero-emissie zones in steden.

Na een (gedeeltelijke) overschakeling op elektrisch komt het erop aan om de geleverde prestaties van zowel elektrische als niet-elektrische voertuigen te meten. Meten is weten. In het MyGeotab-portaal kunnen voertuigen realtime worden gemonitord. Vervolgens is het mogelijk specifieke alarmen of verregaande rapportering toe te passen. Een voorbeeld is het het verbruik per liter afgezet tegen het verbruik per kWh gevat in één rapport. Maar er is bijvoorbeeld ook inzicht in de laadstatus van een batterij en een alarm dat de urgentie van laden aangeeft, en waar en wanneer het best kan worden opgeladen.”

Wat is de impact van datagebruik op mobiliteit in de toekomst?

“Transparantie maakt aanpassingen mogelijk en kan leiden tot kostendaling, meer productiviteit, betere veiligheid en -niet in de laatste plaats- tot een groenere vloot. De urgentie om bij te dragen aan de klimaatdoelen is hoog. Het bedrijfsleven moet inspelen op ontwikkelingen zoals de zero-emissie zones in steden. Gelukkig merken we zeker sinds de komst van corona een grotere bereidheid om te investeren in duurzamere alternatieven. Geotab draagt er graag aan bij. Met logische berekeningen op basis van data zijn betere keuzes te maken voor later.”

Wat je misschien nog niet wist over elektrisch rijden…

– De optimale temperatuur om met een elektrische auto te rijden is 21,5 graden Celsius. Bij deze temperatuur bereiken elektrische voertuigen 115 procent van hun normale bereik. De oorzaak ligt in de invloed van temperatuur op de batterij. Des te meer deze boven of onder de optimale temperatuur duikt, hoe meer bereik er verloren gaat. (Bron: Geotab).

70 procent van alle laadpunten in de EU is verdeeld over slechts drie landen. Te weten: 20,4 procent in Frankrijk, 19,9 procent in Duitsland en jawel: 29,7 procent in Nederland. (Bron: Geotab). 

– De top 5 van EU-landen met de minste laadpunten bestond in 2020 uit Griekenland (met 275 laadpunten), Bulgarije (194), Litouwen (174) en Malta (96). Het land met de minste laadpunten voor elektrische voertuigen is Cyprus. Daar bevonden zich er in dat jaar 70. (Bron: Geotab).

– In verschillende Europese landen wordt er geïnvesteerd in elektrisch rijden en laadinfrastructuur. Dat gebeurt onder meer in de vorm van incentives. In Nederland wordt bijvoorbeeld een subsidie van 36 procent uitgetrokken voor de installatie van zakelijke charging points. (Bron: Geotab)

– Geotab is van oorsprong een Canadese firma met meer dan 1100 medewerkers wereldwijd. Sinds 2000 is dit familiebedrijf uitgegroeid tot marktleider met meer dan 2 miljoen geconnecteerde voertuigen die 40 miljard data/gegevens (punten) per dag genereren. Hierbij moeten we denken aan verregaande voertuigdata zoals brandstofverbruik tot het eigenlijke dragen van de gordel. (Bron: Geotab).

Next article